Nyt studie: En elbil skal køre 219.000 km, før den er lige så ren som en dieselbil

27. november 2019: Nyt studie: En elbil skal køre 219.000 km, før den er lige så ren som en dieselbil

Studie fra Østrig viser, at biler med den nyeste dieselmotorteknologi er mindre klimabelastende end elbiler de første mange kilometer. Ekspert opfordrer til fordomsfri debat “for at undgå fejlinvesteringer i billionklassen”

Hvis du kører elbil, skal du køre mange tusinde kilometer, før du kan hævde, at du udleder mindre CO2 end bilister, der kører benzin- og dieselbiler.

Det viser et omfattende studie fra det østrigske forskningsinstitut Joanneum Research Forschungsgesellschaft, som Jyllands-Posten omtaler.

Forskerne har sammenlignet en elbil i mellemklassen med en tilsvarende bil med nyeste dieselmotorteknologi. Det viser sig, at der i Tyskland skal køres hele 219.000 kilometer, før dieselbilens samlede CO2-udledning overhaler elbilens.

Den gennemsnitlige personbil skrottes efter 180.000 kilometer, og meget få elbiler er i stand til at køre 219.000 km på de originale batterier. Derfor vil mange elbiler aldrig blive mindre klimabelastende end dieselbiler, skal man tro det østrigske studie.

Undersøgelsen stiller alvorligt spørgsmålstegn ved EU’s politik på elbil-området. EU klassificerer i dag en elbil som et ”nuludledningskøretøj”. Men elbiler er alt andet end nul-udledende. Ud over den CO2, der går til produktion af bil og batteri, er meget af den strøm, som bilerne kører på i Tyskland, produceret med fossile brændsler.

Ifølge Jyllands-Posten forventes halvdelen af elproduktionen i Tyskland at være baseret på kul, brunkul og naturgas i 2030. Derfor vil en kilowatt-time (kWh) elektricitet i 2030 udlede 435 gram CO2. I dag udledes der 580 gram pr. kilowatttime. De bedste elbiler kører i dag 7 km på en kilowattime, så vejen er lang, inden elbiler reelt er ”nuludledningskøretøjer”.

“EU-politik er et illusionsnummer”

Den mangeårige ekspert på området, økonomiprofessor Hans Werner Sinn, der indtil 2016 var præsident for det ansete Iso Institute, er stærkt kritisk overfor EU:

Kilde: https://ditoverblik.dk/elbiler-skal-koere-219-000-km-for-at-udlede-mindre-co2-end-dieselbiler/